0

EL TRAMVIA QUE VE

Publicat a les 17:19. Etiqueta

El projecte seleccionat a Gandia per al Pla Camps no ha produït el mateix consens social que els projectes seleccionats en l’anterior Pla Zapatero. L’atractiva mampresa d’encetar una xarxa de tramvia ha generat una àmplia diversitat d’opinions com l’excessiva campanya publicitària que l’acompanya ens demostra cada dia.
Però què està influint perquè això estiga passant? Fem un pensament i intentem comprendre els factors que hi intervenen.
1) La crisi econòmica és real i els perills de la desocupació per a una bona cohesió social són innegables. La filosofia de generar treball per a les empreses locals està àmpliament assumida pels ciutadans i allò que no vaja en eixa direcció és ben sovint considerat com superflu en estos moments. En eixa direcció apuntaven els projectes alternatius presentats pels grups de l’oposició, molts dels quals el mateix govern municipal té en cartera i que hagueren pogut ser sufragats pels 16,2 milions d’euros que ens destina el Pla Camps. El projecte del tramvia no reportarà segurament tants beneficis immediats en l’economia local perquè requerix una especialització que només algunes empreses forànies tenen.
2) L’aposta per la sostenibilitat en matèria de transport és massa important per a estar tan constrenyida als terminis establits pel Pla Camps, que obliga a presentar els projectes el 31 d’agost. Això dificulta el debat necessari en unes decisions que condicionaran el futur de la ciutat que volem. Així, per exemple, l’aprofitament del traçat de l’actual via del tren al Grau (proposada pel Bloc i començada a estudiar en la passada legislatura) és digna de major estudi i deliberació.
3) El transport urbà des de sempre compta amb els usuaris que no tenen un altre remei que utilitzar-lo. L’aposta pel tramvia ha d’anar dirigida a seduir les persones que no necessiten el transport públic perquè en tenen de privat. Per això, no s’acaba d’entendre la proposta d’eliminar una part del trajecte de l’actual Marina en els trams que coincidix amb el tramvia per la incomoditat que suposarà: per un costat, molts dels actuals usuaris hauran de fer dos transbordaments que ara no fan; per un altre, els potencials usuaris amb vehicle privat tindran més excuses per a no utilitzar el tramvia si va de gom a gom.
4) El trajecte que s’acaba de posar en període d’al•legacions conté un traçat novedós per un carrer de vianants (el carrer Tossal). El pas del tramvia per carrers sense trànsit és un perillós precedent que contradiu les encertades intervencions que vénen fent-se els últims anys en el sentit de recuperar l’espai públic per a les persones (xiquets jugant inclosos). No s’entén massa bé que ara es vullga anar arrere i s’elimine un carrer peatonal (guanyat històricament a la RENFE) quan hi ha solucions menys costoses i harmonioses amb la ciutat.
5) Per últim, el Pla de Participació Pública penjat en el lloc web és francament millorable i hauria pogut comptar amb les aportacions, entre altres, dels membres del Consell de Participació Ciutadana.
El projecte de convertir a Gandia en la 285a ciutat europea a tindre un tramvia és una aposta ben interessant i d’una rendibilitat segura a mitjà termini. Per la seua transcendència mereix més consens polític i social amb la recerca d’alternatives que eviten perjudicis innecessaris. Fem un pensament i aprofitem totes les aportacions estivals que apressuradament estan realitzant-se per tal que el tramvia siga amable i còmode des d’un principi per a tots els gandians.

(publicat l'1 d'agost del 2009)

Comparteix l'article

Missatges relacionats

Detalls del missatge

Cap resposta a "EL TRAMVIA QUE VE"

Publica un comentari